Pärmen sid 6

En underbar promenad vid Stenrosgården

Ni följer våran väg åt öster svagt uppför och sedan brant nedför. Längst ned i backen har vi Istvan med sina Alpackor. Ni fortsätter rakt fram ca 200 m, så har ni första trappen på höger sida och den imponerande gamla boken (se nedan) inne i nationalparken. Fortsätt öster ut. Nu har vägen blivit till stig och ni har kommit fram till en andra liten trappa vid elstängslet för kossor som ni går över. Ni har nu kommit in i nationalparken. Därefter, fortfarande rakt fram, över en tredje trappa, ser ni en gammal ek på vänster sida. Efter en underbar skog, så kommer ni till slut fram till Kortelshuvud som är drygt 80 m över havet och ligger söder om Stenshuvud, den stora klippan 97 m över havet. Därifrån har ni vacker utsikt över hav och skog. Ni ser Stenshuvud till vänster och är det klart så skymtar ni även Bornholm vid horisonten till höger. Det tar ca 25 minuter att gå till Kortelshuvud från Stenrosgården. Det går att ta med cykel om man kan tänka sig att lyfta och så.

Den gamla boken

Från Kortelshuvud kan ni sedan traska nerför berget mot Naturum och parkeringen och därifrån kan man sedan nå Stenshuvud eller stranden. Ni väljer att fortsätta längs den asfalterade vägen vid parkeringen väster ut och når efter en brant backe Kaffestugan Annorlunda. Där kan ni vila benen en stund.

När ni stärkt kropp och själ så fortsätter ni uppför backen och precis innan skylten till Österrike tar ni grusvägen till vänster ner för backen. Följ vägen med sina svängar igenom gamla äppelodlingar och ni kommer efter en stund fram till våran väg igen. Cirkeln är nu sluten. Där tar ni till höger och är snart tillbaka på Stenrosgården igen.